Operace Bodenplatte- Znojmo 2013

05.05.2013 00:24

 

 

 

Do Znojma zbýval týden, tak jsem v Kyjově na letišti vyhlásil bojové cvičení. Přes zimu jsem si postavil dva stroje A7M2 Repu a pro radost I-16. Jarda Hamala si postavil dvě Zera. Z Dubňan přijel Josef Budiš s několika letadly mocností OSY. Když se na to dívám, tak u nás kromě mé nové I-16 a P-47, která přežila z loňského roku, jsou naše letadla jen OSY. Skvěle jsme si zalétali, bylo několik seků a doladili jsme letadla na závody. Ve středu jsem si dal ještě jeden trénink s Jakubem Nečesánkem. V posledním letu Kubův Mig-3 v bratrovražedném boji  udělal vrtulí velkou díru v křídle v mojí I-16.

Všichni jsme měli jet do Znojma. Bohužel Kubovi nečekané školní povinnosti  tam znemožnili jet. Tak jsme v neděli vyrazili jen 3 a zbytek mojí rodinky. V Model city byla dobrá nálada. Přijelo celkem 39 pilotů, 12  polských kolegů, z toho 2 kolegyně. Při chystání jsem zjistil, že jsem si vzal nabíječku, ale už jsem si k ní nevzal káblíky od zdroje k ní, a od ní k baterkám. To je tak, když se chystám po oslavě narozenin. S pomocí Jardy a Jožky jsem to ale pokoutně nějak zprovoznil a dalo se nabíjet.  V každém kole bylo 6 heatů. Hned v prvním nastoupil Jarda Hamala. Podařil se mu první soutěžní sek v letošním roce. Po chvilce k němu přidal ještě jeden. Dobrý výkon. Já jsem nastoupil s Jožkou Budišem  v posledním heatu. Nasadil jsem Repu. Rozhodčího mě dělal polský kolega. Popřání hodně štěstí od drahé polovičky a start. Za chvilku jsem ukořistil první stuhu. Vlála mě na výškovce. Druhý sek se mě podařil vrtulí. Další sek, stuha vlála na křídle. A přišel 4. sek vrtulí. Po něm se mě zastavil motor. Přistál jsem si a zjistil jsem, že na  motoru je namotaná stuha. Na pomoc mě přišel Pad, pomohl mě vymotat dvě stuhy. Dolétal jsem do konce kola. Skvělý heat. To mě zajistilo prozatímní první místo. Skvěle zalétal i Jarda Hamala. Jožka Budiš dolétal celé kolo, ale bez seku.

Připravoval jsem se na druhé kolo. Popřání od drahé polovičky hodně štěstí. Boční vítr zesílil a letadla to unášelo hodně vpravo a dál od nás. Souboje byly daleko a špatně se odhadovala vzdálenost. V tomto heatu jsem měl jen jeden sek a dolétal jsem bez srážky. Jarda zaznamenal taky jeden sek. Trochu jsem polevil a propadl jsem se na 4. místo. Po studeném obědě jsem nastoupil do třetího kola. Po chvilce do mě někdo přímo napálil a moje Repu se snášelo k zemi ve třech kusech, drženo po hromadě jen káblikama od serv a reglu. Vedle mě si PAD posteskl, že se těšil na souboj se mnou. Špatný heat, žádný sek ani nalétané minuty. Do teď jsem létal bez žádného šrámu. Asi to bylo tím, že mě drahá polovička někam odběhla a nepopřála štěstí k letu. Jarda opět jeden sek a Jožka zaznamenal svůj první závodní sek. Teď to bylo horší, zase pokles až na 13. místo. Poslední  heat, donesl jsem si kufr na start a šel jsem si pro letadlo. Vrátím se a vidím, že Karel Vašica mě obsadil místo na startu. Posunul jsem se teda vlevo od něj. Už tu byl start. Sotva jsem vypustil Repu z ruky, vidím, že se přede mnou objevilo éro Karla Vašici. Trochu drcnu vlevo, a Karlovi jsem hned po startu sekl stuhu. To za to, že mě přebral flek na startu. Ještě se mě podařil jeden sek. To stačilo na konečné 14. místo.  Vítr sfukoval letadla bokem a do slunka. Moc toho nebylo vidět. Jarda měl opět jeden sek.

Naše malá výprava se neztratila. Jarda Hamala skončil celkově na 18. místě a Jožka Budiš na 28. místě. V zelené lize, to je soutěž nováčků Jarda s přehledem zvítězil a Jožka skončil na druhém místě. Před závodama nás PAD trochu postrašil, že dojela Polská špička. Bylo mezi něma pár dobrých pilotů, dokazuje to 2. místo Mijala Rafala. Některá jejich letadla držela pohromadě jen silou vůle. Většinou jejich letadla měly ploché trupy. Ale měli i některé pěkné. Zajímavá byla čtyřmotorová B-17. Ve čtvrtém kole se hned po startu srazila s modelem jiného polského pilota, ale pokračoval dál. Létala pěkně. Závěrem, do Znojma dojelo opravdu hodně pilotů, a rozdíly mezi umístněmím byly minimální.

Robert Ondříšek  

Výsledková tabulka    

Pár fotek