Co se děje u mně v dílně

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

20.12.2012 00:00

                  Stavba EPA Combatu

 

 

V tomto článku bych vám  chtěl popsat stavbu modelu na soutěže EPA Combat, jak je stavím já. Je několik variant jak stavět combatové brusy. Některé postupy jsem převzal od Pavla Dvořáka (Pad). Podklady na plánky beru z Ruských stránek http://www.airwar.ru/other/draw_fw.html#5 Jsou tu všechny letadla, co létaly ve 2. Světové válce. V programu Corel je jednoduše upravím na velikost pro pravidla EPA Combat. Vytisknu si bokorys trupu, složený ze 3 až 4 listů A4. V plánech na mých stránkách jsou vyznačeny čáry, kde listy slepit k sobě. Vystřihnu obrys trupu,odstřihnu směrovku a nalepím ho na desku sololitu. Je levný, dobře se řeže. To samé udělám se žebry trupu.  Vše vyříznu a vybrousím hrany do

hladka. Bokorys trupu znovu přiložím na desku sololitu a obkreslím ho, a vyříznu druhý kus. Také znovu vyříznu druhé žebro od předku trupu. Oba bokorysy slepím pár kapkami sekunďáku k sobě. Vodorovně k ose trupu si nakreslím výřez na výškovku. V plánech jsou profily na křídlo. Profil se může použít Eppler E 205. Nově se začal používat E 374. Vytisknu a vystřihnu žebro u trupu. Odtokovku zastřihnu tak, aby byla na výšku 4 mm. Takto zařízlá odtokovka lépe drží a nekroutí se. Na letové vlastnosti to nemá žádný vliv. Žebro přiložím na bokorys trupu, kde je nakresleno křídlo s 1 stupněm náběhu, a obkreslím ho. Vyříznu otvor na křídlo a výškovku a odříznu kabinu. Posléze použijeme na výrobu kopyta kabiny. Po obvodě vyvrtám díry na menší hřebíčky.

Uříznu si hranol EPP na trup. Většinou 100×100 mm na délku trupu. Měkou tužkou nakreslím osu trupu z obou stran, a přiložím výřezy trupu a ukotvím hřebíčky proti posunu a můžu na odporové pile vyřezat boční obrys trupu. Po vyřezání ze shora a zdola nakreslím v prostředu osu a naznačím si na výřez EPP místa kde jsou naznačená žebra trupu a sundám sololitové šablony trupu. Naznačené body žeber protáhnu tužkou. Na čáry přiložím z obou stran pásy sololitu a připevním je hřebíčky. Odporovou pilou nařežu trup na několik částí. Na odřezané části trupu tužkou propojím osy. Dostanu kříž, na který přiložím žebra trupu a ukotvím čtyřmi hřebíčky. Vyřežu po obvodě odporovou pilou tvar trupu. Přední část trupu bývá většinou zakulacený. Proto druhé žebro vyřežu dvakrát a potom přiložím první žebro a obkreslím ho a pak to dobrousím ručně. Nejlépe se EPP brousí brusnou mřížkou. 

     

         

 Na konec trupu připevním centimetrový smrkový pásek. Je to šířka směrovky. Po vyřezání všech dílů je slepím k sobě. Na střed nanesu purex a po krajích dám vteřiňák. Rychleji zaschne a purex mezitím vypění uprostřed. Přebrousím spoje a nerovnosti. Předek trupu od prvního žebra které je načtnuté ze předu na EPP sbrousím mřížkou tvar nosu letadla k prvnímu (teda druhé žebro trupu) spoji. Změřím si motor který použiji, od kříže, kterým bude připevněn k trupu po konec motoru(bez hřídele). Tuto délku naznačím na nos trupu, a odříznu ho. Uřízlý trup postavím kolmo na 3 mm překližku a obtáhnu tužkou tvar. Tuto motorovou přepážku vyříznu,narýsuji kříž na střed motoru. Pak narýsuji nový kříž, který je posunutý o 2 mm nahoru a do prava. Na něj se později přišroubuje motor a po vyosení motoru bude hřídel v prostředu trupu. Ještě vyříznu díru na káblíky. Přepážku nalepím na trup. Purex + vteřiňák.

Do odřezaného motorového krytu motoru vyříznu díru na motor. O něco větší než je šířka motoru, kvůli lepšímu chlazení. Následuje uložení regulátoru. Přiložím ho z boku trupu, aby jsem mohl dobře propojit konektory u motoru, a obkreslím ho tužkou na trup. Skalpelem zaříznu na hloubku regulátoru po obvodě čáry a prostředek vydlabu. Regulátor by tam měl natěsno vejít. Z díry v motorové přepážce asi centimetrovou trubkou, točivými pohyby vyvrtám díru na káblíky k regulátoru. Tím samým způsobem vyvrtám díru z místa kabiny k regulátoru na káblík k přijímači. Na EPP o tloušťce 10 mm obkreslím výškovku a směrovku. Vyříznu skalpelem a obrousím řezané místa brusnou mřížkou. Na výrobu pohyblivé části VOP jsem si udělal malý přípravek. Kancelářskou sponku pozohýbám do tvaru V , na vyřezání drážky k ohýbání pohyblivé části. V nejtenším místě by měl být tak 1 mm. Lepší je zkusit nanečisto řezání z odřezků a vyzkoušet pohyblivost. Asi 10 mm od vyřezaného véčka na pevné části skalpelem udělám malý zářez z obou stran. Do kterého zatlačím 1 mm uhlíkovou kulatinu a zaleji řídkým vteřiňákem. Obě pohyblivé části spojím nosníkem 3×3 mm. Náběžné hrany sbrousím do kulata. Poté můžeme výškovku zalepit do trupu a přilepit směrovku na které taky sbrousím náběžku. Odtokové strany necháme tak.

Náhon výškovky můžeme udělat dvěma způsoby, servo zapustíme do trupu a táhlem k výškovce.   

 Nebo zapustím servo v kabině a náhon udělám z trubičky s drátem, lanovod. Je to hezčí a šetrnější při srážkách. Skalpelem zaříznu drážku, vmáčknu lanovod a zaleji řídkým vteřiňákem. Drát na koncích zahneme do táhla serva a páky výškovky.

Pustíme se do křídla. Vytisknu a vystřihnu středové a koncové žebro. Nalepím na 1 mm tlustou leteckou překližku. Výrobu šablony žebra n a řezání křídel z polystyrénu každý zná. Na 30 mm desku z EPP nakreslím tvar křídla a  vyříznu je. Připevním žebra. Koncové žebro s 2 stupni negativu. Vyříznu křídla. Po vyříznutí půlek křídla odříznu odtokovku. Měla by být 4 mm velká. Je to z důvodu,že odtokovka zpevní. Povrch křídla moc nebrousím. EPP když se brousí tak je povrch potom chlupatý. Stejným způsobem jak jsem vyřezával drážku na pohyblivou část výškovky, vyřežu i křidélka. Křidélko by mělo být 4-5 cm velké.

Já dávám serva zespodu křídla a táhlo je z hora křídla. Přiložím  servo kolmo ke křidélku, obkreslím tužkou obrys. Zaříznu skalpelem  po obvodě a vydlabu prostředek. Servo musí na těsno vejít.V místě táhla vyříznu díru skrz.

Půlky přiložím k sobě. Narýsuji tužkou a dlouhým pravítkem, ze shora i zdola, kde bude nosník křídla. Nosník musí být minimálně 4 cm od náběžky křídla. To platí pro konec křídla. Skalpelem zaříznu drážku. Střed křídla zbrousím na vzepětí 6 cm a slepím půlky k sobě. Na nosníky používám uhlíkovou kulatinu o průměru 2 mm. Uhlík přiložím ke křídlu a naznačím si tužkou kde bude lom u středu křídla. Označené místo zapálím zapalovačem. Nechám chvíli hořet a sfouknu plamen. V místě kde hořel plamen, bude uhlík ohebný. Uříznu si tak 6 cm mosaznou trubičku o průměru 3 mm. Do trubičky nasunu uhlík.Trubička by měla být uprostřed.Zohnu trubičku,tak aby vzepětí uhlíku bylo asi 7 cm.Trubičku zaleji vteřiňákem. Takto upravený uhlík natlačím zespodu křídla do drážky. Ze shora křídla natlačím uhlík bez úpravy do drážky. Vezmu křídlo a upravím případné skroucení křídla, zaleji uhlíky řídkým vteřiňákem. Tímto dostaneme pevné křídlo. Další krok je zpevnění náběžky. Na to použijeme 2 cm širokou lepící pásku vyztuženou skelnými vlákny. Páska by na EPP nedržela, tak se nanese vrstva lepidla UHU-POR  a na ni přilepím pásku.

Bude potom dobře držet. Páska by měla být po celé náběžce. Uložím serva, která zaleji vteřiňákem. Pro káblíky od serv zaříznu skalpelem drážku a do ní vmáčku káblíky. Ze shora na začátek a konec křidélka na délku 5 cm v místě ohybu přilepím na Uhu-Por textilní pásku o šířce 1 cm. Pásku najdete v každé lékárničce nebo v lékárně. Páky v křidélku dělám z 1 mm letecké překližky. V místě páky vyříznu skalpelem 1 mm zářez do ¾ křídla. Vložím tam pásek překližky. Tužkou obkreslím tvar křidélka. Vytáhnu ven a dokreslím páku. Vyříznu, do konce páky vyvrtám 1 mm díru na drát táhla od serva. Vložím zpátky do křidélka a zaleji řídkým vteřiňákem. Z drátu udělám táhlo od serva ke křidélku. Přiložím křídla k trupu a naznačím si místo kde jsou káblíky. Trubičkou točivým pohybem vyvrtám díru v trupu od křídel do kabiny, kde bude přijímač. Dírou prostrčím káblíky a přiložím křídlo k trupu. Spoj proleji vteřiňákem,tím slepím křídla k trupu. Nainstaluji přijímač.

Upevním a vyosím motor, naprogramuji výchylky křidélka. Baterku zatím připevním papírovou páskou na trup. Posouváním baterky dělám vyvážení letadla. Můžeme jít zalétávat model. Baterku posunujeme, až bude model vyvážený. Po záletu tužkou naznačím místo kde bude baterka, zaříznu a vydlabu díru na baterku. Z díry trubkou vyvrtám díru k regulátoru na káblíky.

A teď už jen vyrobit kabinku. Zase tu jsou dva způsoby. Jednoduší ale méně líbivé je z EPP. Odřezané šablony kabiny a odporovou pilou vyřízneme obrys kabiny. Řez kabiny získáme odřezkem ze žebra trupu. Podle něj vybrousíme konečný tvar kabiny. Nastříkáme na modro a kabina je hotová. Druhá možnost je trochu náročnější. Místo EPP kabinu vyřežu z polystyrénu a vybrousím. Na vybroušené kopyto nanesu 3 vrstvy 80 g. skelné tkaniny. Po vytvrdnutí nanesu kyt a vybrousím do hladka. Polystyren vyleptám acetonem. Sádrou nahradím polystyren. Po vytvrdnutí sádry Kopyto vložím do pet láhve. sehnat hladkou petku bez prolisů je problém. Já si vozím petky z Francie. U nás je nejlepší petka od Liftu. Má jen jeden prolis. Horkovzdušnou pistolí zahřívám, až dostanu konečný tvar kabiny. Kabinku přilepím lepidlem Uhu-Por. Povrchovou úpravu dělám sprejem na auta. Aceton nerozpouští EPP. Pokud někdo chce realistickou kamufláž, jde to taky. Došel jsem do OBI s barevným výtiskem letadla do oddělení barev. Přiloží nějaký ruční skener na barvy, které jsou na výtisku. Údaje zadají do počítače a ten namíchá přesný odstín vodou ředitelné barvy. Tu naneseme štětcem nebo molitanovým válečkem. Aby se zvýšila možnost seknutí stuhy, dávám na náběžku křídla smirkový papír. Oboustranou kobercovou lepící pásku nalepím ze zadní strany smirku. Podle mě je lepší látkový smirek. Nůžkama nastříhám tak 5 mm pásky. Ty nalepím na náběžku od středu dolů a od konce vrtule ke konci křídla. Na skelné lepící pásce to drží dobře. Já ještě lepím 3 mm smirkové pásky na náběžky, výškovky a směrovky. Tam ale není skelná páska a tak tam nanesu vrstvu lepidla Uhu-Por a pak přiložím pásky smirku. Také je možné shlédnout i video prezentaci stavby od Pavla Dvořáka. Já jsem tu taky čerpal postupy.

Stavba křídla.

Stavba trupu.

 No a můžeme jít bojovat. Hodně úspěchů a skvělé létání přeje Robert Ondříšek